Annette Bienfait

Sessie - HELP! Mijn coachee heeft een klacht over mij ingediend

Help!

Mijn coachee heeft een klacht over mij ingediend bij mijn beroepsorganisatie, wat nu?

De ethische kant in coaching dient zich onvermijdelijk aan als er een klacht ingediend wordt bij je beroepsvereniging. Per jaar ontvangen gemiddeld 5 bij de NOBCO  aangesloten coaches een klacht van hun coachee. Stel dat jij degene bent waartegen een klacht is ingediend, wat zou jij doen? Is je eerste gedachte dat kan niet waar zijn? Je kent de (Internationale) Ethische Code en weet wat er in het klachtenreglement staat, jij houdt je hieraan, toch? Wat zou zo’n klacht met jou als coach maar ook als mens doen? Wat doe jij met een ongemakkelijk gevoel in een grijs gebied wat misschien tot een klacht zouden kunnen leiden? In deze workshop vormen klachten met uitspraken en de vragen die hieruit voortkomen de basis voor de “ethische” reis die wij 60 minuten met elkaar gaan maken. Wat neem je mee na deze 60 minuten? Een groter bewustzijn van ethische dillema’s in coaching waardoor je antwoorden kan vinden op vragen zoals: kan ik het personeel van mijn partner coachen? Of, hoe ga ik om met de opdrachtgever die inhoudelijke coach vragen stelt over mijn coachee?

 

Annette Bienfait

is NOBCO-EMCC Master coach en supervisor, is lid van de commissie van Beroep en was 7 jaar lid van de NOBCO commissie Klachtbehandeling en begeleidde coaches die een klacht ontvingen. Met haar scherpzinnige en creatieve manier van werken zet ze naast het werken met coachees en supervisanten graag haar tanden in ethische vraagstukken. De ontwikkeling van het coach vak heeft haar volle aandacht en zet zich waar mogelijk in om de kwaliteit te verbeteren en standaardiseren. Haar bijdrage als coauteur is onder andere te lezen in het hoofdstuk ‘Nederigheid in Ethiek’, in het boek ‘Liefde boven angst’ (2023 Erik de Haan).

 


Terug naar het overzicht